Arcontes de pacotilla: Some Thoughtson the Concept of the Archive and Latin America
DOI:
https://doi.org/10.46553/LET.89.2024.p307-324Keywords:
Archives, Latin America, TraditionAbstract
In recent decades, the concept of the archive has become increasingly ubiquitous and transdisciplinary: from philosophy or anthropology to criticism of all the arts. What is the reason for this proliferation? Is it possible to turn this fashion into a path of enquiry into the contemporary situation of the arts or criticism? This article, which stems from a collective research project, is based on two hypotheses. Firstly, that today we often say “archive” where a few decades ago we would have said “tradition”, and that this replacement allows us to think about how the demands and fantasies we place on art and literature have been transformed. Secondly, that the decline of the concept of tradition coincides in Latin America with the political and military defeat of the emancipatory movements of the 1960s and 1970s.
Downloads
References
ANDERSON, Benedict, 1983, Imagined Communities, Londres, Nueva York, Verso.
AÑÓN, Valeria, 2016, “Los usos del archivo: reflexiones situadas sobre literatura y discurso colonial”, en (In)disciplinar la investigación. Archivo, trabajo de campo y escritura, ed. Frida Gorbach y Mario Ruffer México, UAM / Siglo XXI, pp. 251-274.
AUERBACH, Erich, 2014 [1946], Mimesis La representación de la realidad en la literatura occidental, México, Fondo de cultura económica.
BALDERSTON, Daniel, 2013, “Detalles circunstanciales: sobre dos borradores de ‘El escritor argentino y la tradición’”, Cuadernos LIRICO, n° 9. Disponible en: https://journals.openedition.org/lirico/1111.
BORGES, Jorge Luis, 1953, “El escritor argentino y la tradición”, Cursos y conferencias XXI, vol. XLII, n° 250-251-252, pp. 515-525.
BORGES, Jorge Luis, 1974a, “Nota sobre (hacia) Bernard Shaw”, Obras completas, Buenos Aires, Emecé.
BORGES, Jorge Luis, 1974b, “Pierre Menard, autor del Quijote”, Obras completas, Buenos Aires, Emecé.
BUCHLOH, Benjamin, 1999, “Atlas/Archive”, The Optic of Walter Benjamin. vol. 3, ed. Alex Coles, London, Black Dog Pub, pp. 12-35.
CAIMARI, Lila y Michael Goebel, eds., 2023, “40 años de Comunidades Imaginadas. Vidas y sobrevidas de un clásico”, Prismas, vol. 27, n° 2, pp. 143-218.
CONTRERAS, Sandra, 2000, “Breves intervenciones con Sarmiento (A propósito de ‘Historias de jinetes’)”. Variaciones Borges, n° 9, pp. 202-210.
CORNEJO POLAR, Antonio, 1989, La formación de la tradición literaria en el Perú, Lima, Centro de Estudios y Publicaciones.
DERRIDA, Jacques, 1997 [1995], Mal de archivo: una impresión freudiana, Madrid, Trotta.
FOSTER, Hal, 2004, “An Archival Impulse”, October, n° 110, pp. 3-22.
FOUCAULT, Michel, 2009 [1969], La arqueología del saber, Madrid, Siglo XXI.
GARBATSKY, Irina, “Archivo latinoamericano”, en Diccionario de términos críticos de la literatura y la cultura en América Latina, ed. Beatriz Colombi, Buenos Aires, CLACSO, pp. 39-48.
GÖBEL, Barbara y Gloria Chicote, eds., 2017, Transiciones inciertas. Archivos, conocimientos y transformación digital en América Latina, La Plata y Berlín, FaHCE e IAI.
GONZÁLEZ ECHEVARRÍA, Roberto, 1990, Myth and Archive. A Theory of Latin American Narrative. Cambridge, Cambridge UP.
GORBACH, Frida et al., 2020, “Intervenciones – Primera Ronda”, Corpus, vol. 10, nº 2. Disponible en: http://journals.openedition.org/corpusarchivos/3818.
GUASCH, Anna Maria, 2005, “Los lugares de la memoria: el arte de archivar y recordar”, Materia, n° 5, pp. 157-183.
GUASCH, Anna Maria, 2011, Arte y Archivo, 1920-2010. Genealogías, tipologías y discontinuidades, Madrid, Akal.
HERDER, Johann Gottfried, 1959 [1784], Ideas para una filosofía de la historia de la humanidad, Buenos Aires, Losada.
HERZOVICH, Guido, 2019, “Tres problemas para la neo-vanguardia argentina: herencia, genealogía, legitimidad”, Catedral Tomada, vol. 7, no. 13, pp. 253-280.
HERZOVICH, Guido, 2020, “El escritor argentino y la internacionalización. Las jergas de la autenticidad”, Letras, n° 81, pp. 122-153.
HOBSBAWM, Eric y Terence Ranger (eds.), 1983, The Invention of Tradition, Cambridge, Cambridge University Press.
HOBSBAWM, Eric y Terence Ranger (eds.), 2005, “La democracia de la derrota”, Los cuatro peronismos, Buenos Aires, Edhasa, pp. 304-305.
HUYSSEN, Andreas, 2003, Present Pasts, Urban Palimpsests and the Politics of Memory, Stanford, Stanford University Press.
KRAMER, Hilton, 1987, “The Idea of Tradition in American Art Criticism”, The American Scholar, 56 (3), pp. 319-327.
LACLAU, Ernesto, 2005, On Populist Reason, New York, Verso.
LUDMER, Josefina, 2000, “Prólogo a esta edición”, El género gauchesco. Un tratado sobre la patria, Buenos Aires, Perfil.
MEREWETHER, Charles, 2006, The Archive, London / Cambridge, Mass., Whitechapel / MIT Press
NORA, Pierre (dir.), 1997, Les Lieux de mémoire, Paris, Gallimard.
NORDAU, Max, 1902 [1892], Degeneración, Madrid, Librería de Fernando Fe.
RAMA, Ángel, 2004 [1982], La transculturación narrativa en América Latina, Buenos Aires, Siglo XXI.
RANCIÈRE, Jacques, 2009, El reparto de lo sensible: estética y política, Santiago de Chile, LOM Ediciones.
READ, Herbert, 1936, Art Now, London, Faber and Faber.
ROLNIK, Suely, 2008, “Furor de archivo”, Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, vol. IX, no. 18-19, pp. 9-22.
ROMERO BREST, Jorge, 1948, “El arte argentino y el arte universal”, Ver y Estimar, no. 1, pp. 4-16.
ROMERO BREST, Jorge, 2007, “‘Conciencia de imagen’ y ‘conciencia de imaginar’ en el proceso del arte argentino”, Escritos de vanguardia, ed. Inés Katzenstein, Buenos Aires, MoMA, Fundación Proa, Fundación Espigas, pp. 111-117.
RUIZ, Facundo, 2018, “Literatura en estado de archivo. Prolegómenos americanos”, Chuy. Revista de estudios latinoamericanos, no. 5, pp. 23-44.
SAÍTTA, Sylvia. 2000, “De este lado de la verja: Jorge Luis Borges y los usos del periodismo moderno”, Variaciones Borges, no. 9, pp. 74-83.
SEKULA, Allan, 1986, “The Body and the Archive”, October, no. 39, pp. 3-64.
STURKEN, Marita, 1999, “Reclaiming the archive. Art, technology, and cultural memory”, Seeing Time. Selections from the Pamela and Richard Kramlich Collection of Media Art, David Ross et al. California, San Francisco Museum of Modern Art, pp. 31-49.
TELLO, Andrés Maximiliano, 2018, Anarchivismo. Tecnologías políticas del archivo, Adrogué, La Cebra.
WILLIAMS, Raymond, 1997, Marxismo y literatura, Barcelona, Penínsul
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Guido Herzovich
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.