Saer’s painting

Authors

  • Dardo Scavino Université de Pau et des Pays de l’Adour. Francia

DOI:

https://doi.org/10.46553/LET.89.2024.p243-257

Keywords:

Painting, Impressionism, Abstract expressionism, Ekphrasis

Abstract

In La mayor(1975), Juan José Saer described Van Gogh’s Wheatfield with Crows. In Glosa (1986), he did the same with a dripping of an imaginary artist, Rita Fonseca, a Santa Fe transfiguration of Jackson Pollock. In our article, we intend to show that through these descriptions Saer revealed the mutations of his aesthetics before and after El entenado (1980).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor, 2003, Negative Dialektik. Gesammelte Schriften, Frankfurt am Main, Suhrkamp.

AGAMBEN, Giorgio, 1992, Stanze, Paris, Rivages.

ARISTOTE, 1966, De l’âme (édition bilingue), Paris, Les Belles Lettres

BEMBO, Pietro y Giovanni Francesco II Pico della Mirandola, 2017, De imitatione. Sobre la imitación (edición bilingüe de Oriol Miró Martí), New York, IDEA.

BURKE, Edmund, 2014, Indagación filosófica acerca de lo sublime y lo bello, Madrid, Alianza.

DALMARONI, Miguel, “El empaste y el grumo. Narración y pintura en Juan José Saer”, Critica Cultural n°2, jul./dez., p. 399-409.

DA VINCI, Leonardo, 1792, Tratatto della pittura, Fiorenza, Giovacchino Pagani.

DE LA CRUZ, Sor Juana Inés, 1992, Poesía lírica, Madrid, Cátedra.

DIDI-HUBERMAN, Georges, 1990, Fra Angelico. Dissemblance et figuration, Paris, Flammarion.

HAYNES, Todd, 2002, Far from Heaven (script). Disponible en: https://sfy.ru/pdf/far_from_heaven_(2002).pdf

KANT, Immanuel, 1991, Antropología (trad. de José Gaos), Madrid, Alianza.

MARX, Karl, 1971, Critique de la philosophie du droit de Hegel (édition bilingue), Paris, Aubier.

PERERA SAN MARTÍN, Nicasio, 2002, « Bueno, como te iba diciendo…”, en El lugar de Juan José Saer. Actes 10 (edición de Milagros Ezquerro), Montpellier, Éditions du CERS, pp. 323-333.

SAER, Juan José, 1983, La mayor, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina.

SAER, Juan José, 1983, El entenado, Buenos Aires, Alianza.

SAER, Juan José 1991, El río sin orillas, Buenos Aires, Alianza.

SAER, Juan José, 1993, Lo imborrable, Buenos Aires, Alianza.

SAER, Juan José, 2000, Lugar, Buenos Aires, Planeta.

SAER, Juan José, 2000b, El arte de narrar, Planeta.

SAER, Juan José, 2012, Papeles de trabajo I, Buenos Aires, Seix Barral.

SCAVINO, Dardo, 2004, Saer y los nombres, Buenos Aires, El Cielo por Asalto.

SCAVINO, Dardo, 2009, El señor, el amante y el poeta, Buenos Aires, Eterna Cadencia.

Published

2024-09-13

How to Cite

Scavino, D. (2024). Saer’s painting. Letras, (89), 243–257. https://doi.org/10.46553/LET.89.2024.p243-257