Plastic poems: literature and image in the work of two contemporary Latin American poets of Asian inspiratio
DOI:
https://doi.org/10.46553/LET.89.2024.p191-203Keywords:
Latin American Poetry, Buddhism, Visual ArtsAbstract
This article explores the relationship between poetry and image in the work of two Argentine poets, Hugo Padeletti and Liliana Ponce. The work of both poets allows us to examine the dialogue between verbal language and visual art and opens a set of questions around the transcription of visual forms in poems, as an operation that differs from translation. It is possible to recognize aspects of the temporal dimension of the Buddhist cosmogony in the texts and images addressed.
Downloads
References
AGUIRRE, Osvaldo, 2017, “Iluminaciones de una poesía en trance”. Entrevista con Liliana Ponce, Revista Ñ, Buenos Aires, 29 de diciembre de 2017. Disponible en: https://www.clarin.com/revistan/literatura/iluminaciones-poesia-trance_0_HJ9FFz4mz.html.
APTER, Emily, 2013, Against World Literature or the Politics of Untranslatability, Nueva York, Verso.
BERGEL, Martín, 2015, El Oriente desplazado. Los intelectuales y el origen del tercermundismo en la Argentina, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes.
CAMPOS, Haroldo de, 2011, Transcriação poética e semiótica da operação tradutora, Belo Horizonte, FALE/UFMG.
CASSIN, Barbara, 2004, Vocabulaire europeén des filosofies. Dictionnaire des intraduisibles, Paris, Seuil.
FERNÁNDEZ BRAVO, Álvaro, 2018, “Traducción, tráfico y transcripción. Huellas de la lírica asiática en la poesía latinoamericana contemporánea”, Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, no. 87, pp. 39-66.
HUBERT, Rosario, 2024, Disoriented disciplines. China, Latin America, and the Shape of World Literature, Evanston, Northwestern University Press.
LAVERY, Joseph, 2012, “Fenollosa: Out of Time, Out of Place”, Journal of Modern Literature, Volume 35, Number 2, Winter 2012, pp. 131-138.
MONTELEONE, Jorge, 2004, “Figuraciones del objeto, Alberto Girri, Joaquín Gianuzzi, Hugo Padeletti, Hugo Gola”, en Sylvia Saítta (dir.), Historia de la Literatura Argentina. Vol. IX, El oficio se afirma, Buenos Aires, Emecé.
MONTELEONE, Jorge, 2007, “Prólogo a Hugo Padeletti”, El Andariego. Poemas 1944-1980, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
PADELETTI, Hugo, 1999, La Atención. Obra reunida. Poemas verbales, poemas plásticos, Volúmenes I, II y III, Santa Fe, Universidad Nacional del Litoral.
PADELETTI, Hugo, 2004, Dibujos y Poemas 1950-1965, Buenos Aires, Áncora.
PADELETTI, Hugo, 2006, Antología poética, Valencia, Pre-textos.
PÉREZ VILLALÓN, Fernando, 2015, “El montaje y el gesto (Ezra Pound / Henri Michaux): Dos poéticas del ideograma”, en 452ºF: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 1, Núm. 13, pp. 99-114. Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/452f/search/authors/view?givenName=FERNANDO&familyName=P%C3%89REZ%20VILLAL%C3%93N&affiliation=&country=&authorName=P%C3%89REZ%20VILLAL%C3%93N%2C%20FERNANDO.
PONCE, Liliana, 2008, Fudekara, Buenos Aires, Tsé-tsé.
PRIETO, Martín, 2007, “Neobarrocos, objetivistas, epifánicos y realistas: nuevos apuntes para la historia de la nueva poesía argentina”, Cuadernos LIRICO, no 3, pp. 23-44.
REVAGLIATTI, Rolando, s/f, “La posibilidad de distinguir significado de significante es uno de los planteos más interesantes de la lingüística del siglo XX. Entrevista a Liliana Ponce”. Disponible en: https://www.escritores.org/recursos-para-escritores/recursos/colaboraciones/34803-liliana-ponce-la-posibilidad-de-distinguir-significado-de-significante-es-uno-de-los-planteos-mas-interesantes-de-la-lingueistica-del-siglo-xx.
SILVA, Alberto, 2015, El libro del haiku, Selección, traducción y estudio critico de Alberto Silva, Buenos Aires, Bajolaluna.
SISKIND, Mariano, 2014, Cosmopolitan desires. Global Modernity and World Literature in Latin America, Evanston, Northwestern University Press.
SHU JIANG LU, 1998, “Fenollosa, Pound and Chinese Poetry”, Paideuma: Modern and Contemporary Poetry and Poetics, Fall & Winter 1998, Vol. 27, No. 2/3, pp. 153-163.
SAUSSY, Haun, Jonathan Stalling y Lucas Klein, 2009, “Introducción a Ezra Pound y Ernest Fenollosa”, The Chinese Written Character as a Medium for Poetry. A Critical Edition, Nueva York, Fordham UP.
TOLA, Fernando y Carmen Dragonetti, 2012, Filosofía Budista. La vaciedad universal, Buenos Aires, Las cuarenta.
VIGNOLI, Beatriz, 2001, “Una alegría japonesa”, Hablar de poesía, No. 5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Álvaro Fernández Bravo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.