C’est ça / Ce n’est jamais ça: Photography, Literature and Memory in the Work of Gustave Flaubert
DOI:
https://doi.org/10.46553/LET.89.2024.p119-134Keywords:
Flaubert, Photography, Literature, Image, MemoryAbstract
In his letters, Flaubert makes clear his contempt for photography as a technique of the image. But this position, which at first sight seems to include Flaubert in the ranks of a reactionary anti-modernism, is far from simple: firstly because, if it is true that Flaubert questions photography as a legitimate form of reproduction of the world, he sometimes also uses it as an instrument for his writing; secondly because, behind his mistrust of the new visual technologies, there is an acute reflection on the links between literature, image and memory, at a historical moment when this relationship was beginning to undergo an irreversible metamorphosis. This reflection essentially takes the form of a contrast (or competition) between literature and photography. For Flaubert, photography is an exemplary way of crystallising the instant and, for that very reason, it carries within itself the sign of expiration and temporariness. On the other hand, when it is effective, literature produces an anamnesis or recognition, an epiphany of the referent.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio, 2004, Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.
AGAMBEN, Giorgio, 2006, Estancias. La palabra y el fantasma en la cultura occidental, Madrid, Pre-Textos.
BALZAC, Honoré de, 1995, La Peau de chagrin, Paris, Le livre de poche.
BARTHES, Roland, 2005, La preparación de la novela, Buenos Aires, Siglo XXI.
BARTHES, Roland, 2011, “El efecto de realidad”, en El susurro del lenguaje, Buenos Aires, Paidós, pp. 211-221.
BARTHES, Roland, 2012, La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía, Buenos Aires, Paidós.
BAUDELAIRE, Charles, 1961, Œuvres complètes, Paris, Bibliothèque de La Pléiade.
BEM, Jeanne, 2014, “Les dispositifs optiques au XIXe siècle et la production des images dans Madame Bovary”, en Flaubert : Revue critique et génétique, nº 11. Disponible en: https://journals.openedition.org/flaubert/2270.
BLUMENBERG, Hans, 2008, La legitimación de la Edad Moderna, Valencia, Pre-Textos.
BRUNET, François, 2012, La naissance de l’idée de photographie, Paris, Presses Universitaires de France.
BURY, John, 1971, La idea del progreso, Madrid, Alianza Editorial.
CALASSO, Roberto, 2000, La ruina de Kasch, Barcelona, Anagrama.
CARAION, Marta, Pour fixer la trace. Photographie, littérature et voyage au milieu du XIXème siècle, Ginebra, Droz.
CHELEBOURG, Christian, 1999, “Poétiques à l’épreuve. Balzac, Nerval, Hugo”, en Romantisme, nº 105, pp. 55-70.
DE BIASI, Pierre-Marc, 1986, “Introduction”, en Gustave Flaubert, Trois Contes, Paris, Flammarion, pp. 7-39.
DE BIASI, Pierre-Marc, “Flaubert: une théorie de l’image”, en Pierre-Marc De Biasi, Anne Herschberg Pierrot
y Barbara Vinken (eds.), 2015, Voir, croire, savoir. Les épistemologies de la création chez Gustave Flaubert, Berlin, De Gruyter, pp. 3-30.
FLAMMARION, Camille, 1887, Lumen, Paris, Marpon & Flammarion éditeurs.
FLAUBERT, Gustave, 1988, Carnets de travail, edición crítica y genética de Pierre-Marc de Biasi, Paris, Balland.
FLAUBERT, Gustave, 1980, Correspondance, Tomo II, Paris, Bibliothèque de La Pléiade.
FLAUBERT, Gustave, 1991, Correspondance, Tomo III, Paris, Bibliothèque de La Pléiade.
FLAUBERT, Gustave, 2007, Correspondance, Tomo V, Paris, Bibliothèque de La Pléiade.
FLAUBERT, Gustave, 2021a, Oeuvres Complètes, Tomo IV, Paris, Bibliothèque de La Pléiade.
FLAUBERT, Gustave, 2021b, Oeuvres Complètes, Tomo V, Parism Bibliothèque de La Pléiade.
FOCILLON, Henri, 1934, La vie des formes, Paris, Librairie Ernest Leroux.
GAUTIER, Théophile, 1857, “Exposition photographique”, en L’Artiste, Sixième série, Tomo III, Paris, Aux Bureaux de L’Artiste, pp. 193-195.
GAUTIER, Théophile, 1862, “Salammbô par Gustave Flaubert”, en Le Moniteur universel, 22 de diciembre.
GAUTIER, Théophile, 1986, Contes fantastiques, Paris, Librairie José Corti.
GENETTE, Gérard, 1966, “Silences de Flaubert”, en Figures I, Paris, Éditions du Seuil.
GONCOURT, Jules y Edmond de, 1957, Journal. Mémoires de la vie littéraire, Tomo VII, Monaco, Imprimérie Nationale.
GREEN, Anne, 2005, “Ce n’est jamais ça... Écriture et photographie chez Flaubert”, en Tanguy Logé y Marie France Renard (eds.), Flaubert et la théorie littéraire, Bruselas, Facultés Universitaires Saint-Louis, pp. 97-205.
GREEN, Anne, 2010, “Flaubert: remembering, forgetting, creating”, en Nineteenth-Century French Studies, 39 (1-2), pp. 119-130.
HAMON, Philippe, 2001, Imageries. Littérature et image au XIXe siècle, Paris, José Corti.
JANIN, Jules, 1839, “Le daguérotype”, en L’Artiste, journal de la littérature et des beaux-arts, edición de enero, pp. 145-148.
JURT, Joseph, 2010, “L’intermédialité chez Flaubert”, en Site Flaubert Janvier 2011. Disponible en línea:
KOSELLECK, Reinhart, 1993, Futuro pasado. Para una semántica de los tiempos históricos, Barcelona, Paidós.
KOSELLECK, Reinhart, 2003, Aceleración, prognosis, secularización, Valencia, Pre-textos.
LECLERC, Yvan, 1999, “Portraits de Flaubert et de Maupassant en photophobes”, en Romantisme, nº105, pp. 97-106.
LÖWITH, Karl, 2007, Historia del mundo y salvación, Buenos Aires, Katz Editores.
MARRAMAO, Giacomo, 1998, Cielo y tierra. Genealogía de la secularización, Barcelona, Paidós.
MICHELET, Jules, 1861, La mer, Paris, Hachette.
NERVAL, Gérard de, 1840, Faust ; suivi du Second Faust, de Goethe. Choix de ballades et poésies de Goethe, Schiller, Burger, Klopstock, Schubart, Koerner, trad. par Gérard de Nerval, Paris, Librairie de Charles Gosselin.
PALLAS, Basile, 2022, Le miroir abérrant. Littérature et photographies au XIXe siècle, Paris, Classiques Garnier.
PHILIPPOT, Didier (ed.), 2006, Gustave Flaubert. Mémoire de la critique, Paris, Presses de l’Université Paris-Sorbonne.
PROUST, Marcel, 1978, Flaubert y Baudelaire, Buenos Aires, Galerna.
REED, Arden, 2014, “Flaubert et la stéréographie française, 1850-1880”, en Flaubert : Revue critique et génétique, nº 12. Disponible en línea: https://journals.openedition.org/flaubert/2348.
TAINE, Hippolyte, 1904, Sa vie et sa correspondance, Tomo II, Paris, Hachette.
VALERY, Paul, 1973, Cahiers, Tomo I, Paris, Bibliothèque de La Pléiade.
VOUILLOUX, Bernard, 2014, “Flaubert et Taine devant l’image”, en Flaubert : Revue critique et génétique, nº11. Disponible en línea: https://journals.openedition.org/flaubert/2311.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jorge Luis Caputo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.