Joaquín Torres García: the Album Structures of 1932

Authors

  • Jorge Schwartz Universidade de São Paulo. Brasil

DOI:

https://doi.org/10.46553/LET.89.2024.p39-64

Keywords:

Album, Archive, Collecting, Atlas

Abstract

This article focuses on the unpublished album Structures by Joaquín Torres García, dated 1932. My research on that album led me to other artists such as the Italian Umberto Boccioni, the German Hannah Höch, and the Argentine Alejandro Xul Solar. As a type of collecting, the album is marginal to the form and nature of the work by which these creators are known in the world of art. And for that reason, these “albums” have been an inspiration to inquiry and research. We can conjecture that it is a tradition or a habit, little studied in art history, which finds in the extraordinary work of Aby Warburg a point of departure as well as convergence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALIAGA, Juan Vicente, Karoline Hille, Kristin Makholm, Ralf Burmeister, Gunda Luyken, 2004a, Hannah Höch (1889 – 1978) [cat. exp.], Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía y Aldeasa.

ALIAGA, Juan Vicente, 2004b, “La mujer total. Sobre el arte de Hannah Höch, la individualidad y la problemática de los géneros en tiempos difíciles”, en Hannah Höch [cat. exp.], Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 15-37.

ARTUNDO, Patricia M., 2023, “La bibliografía futurista en la biblioteca particular de Xul Solar: los volantini de F. T. Marinetti” [inédito], en Simposio Humanistas italianos en América Latina: impacto y persistencia en la teoría y la crítica latinoamericana, Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Centro Cultural Paco Urondo.

BOCCIONI, Umberto, 2016, Atlas [facsímil], Agostino Contò, Francesca Rossi (eds.), Milán, Scalpendi Editore.

BURUCÚA, José Emilio, 2003, Historia, arte, cultura. De Aby Warburg a Carlo Ginzburg, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

BURUCÚA, José Emilio, 2019, Ninfas, serpientes, constelaciones: la teoría artística de Aby Warburg, Buenos Aires, Museo Nacional de Bellas Artes. Disponible en: https://www.bellasartes.gob.ar/publicaciones/ninfas-serpientes-constelaciones-la-teoria-artistica-de aby-warburg/

CARDINAL, Roger y John Elsner (eds.), 1994, The Cultures of Collecting, Londres, Reaktion Books Ltd.

DIDI-HUBERMAN, Georges, 2011, Atlas ou le gai savoir inquiet, Paris, Éditions de Minuit.

DIDI-HUBERMAN, Georges, 2011, Atlas: ¿Cómo llevar el mundo a cuestas? [cat. exp.], Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

DIMNET, Ernest, 1928, The Art of Thinking, Patricia M. Artundo (trad.), Nueva York, Simon and Schuster.

DUNCAN, Dennis, 2022, Index, A History of the: A Bookish Adventure from Medieval Manuscripts to the Digital Age, Nueva York, W.W. Norton & Company Inc.

FRIGERIO, M. Sofía, 2006, Xul Solar: recortes para la construcción de una totalidad privada [tesis de grado], Universidad de Palermo.

GRIMSON, Karen Elizabeth, 2015, “Chronology”, en Luis Pérez-Oramas (ed.), Joaquin Torres Garcia: The Arcadian Modern [cat. exp.], New York, Museum of Modern Art, pp. 192-206.

GOMBRICH, Ernst, 1992, Aby Warburg. Una biografía intelectual, Madrid, Alianza Editorial.

HILLE, Caroline, 2004, “… esta evolución interminable. Hannah Höch y el siglo XX en el espejo de su arte”, en Hannah Höch [cat. exp.], Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía pp. 39-57.

HÖCH, Hannah, 2004, Album [facsímil], Gunda Luyken y Berlinische Galerie (eds.), Ostfildern, Hatje Cantz Verlag.

HÖNES, Hans, 2024, “‘Mnemosyne’: Warburg’s Curtain Call”, en Tangled Paths: a Life of Aby Warburg, Londres, Reaktion Books, pp. 202-229.

LUYKEN, Gunda, 2004, “Hannah Höch’s Album: Collection of Materials, Sketchbook, or Conceptual Art?”, en Hannah Höch, Album [facsímil], Gunda Luyken, Berlinische Galerie (eds.), Ostfildern, Hatje Cantz Verlag, s/p.

PÉREZ-ORAMAS, Luis (ed.), 2006, Transforming chronologies: an Atlas of Drawings, Nueva York, MoMA.

PÉREZ-ORAMAS, Luis, (ed.), 2015, Joaquin Torres-Garcia: The Arcadian Modern [cat. exp.], New York, Museum of Modern Art.

ROSSI, Francesca, 2016, “Atlante delle imagini (1895-1909): regesto”, en Umberto Boccioni, Atlas [facsímil], Agostino Contò y Francesca Rossi (eds.), Milán, Scalpendi Editore, pp. 73-118.

SERVA, Leão, 2020, A fórmula da emoção na fotografia de guerra, São Paulo, Edições Sesc São Paulo.

SHAUN, Usher (org.), 2014, Lists of note, Edimburgo, Canongate Books Limited.

SCHMUKLER, Enrique, 2013, “Abrir la historia: Roberto Bolaño, el “Principio-Atlas” y los modos ficcionales de re-presentar la historia literaria”, Mitologías hoy, 7, 113-123.

SCHWARTZ, Jorge (dir.), 2024, Borges babilónico. Una enciclopedia, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

WARBURG, Aby, 2010, Atlas Mnemosyne de Aby Warburg, Martin Warnke (ed.), Joaquín Chamorro Mielke (trad.), Madrid, Akal.

WARBURG, Aby, 2012, El Atlas de imágenes Mnemosine, Linda Báez Rubí (ed.), México, UNAM.

Published

2024-09-13

How to Cite

Schwartz, J. (2024). Joaquín Torres García: the Album Structures of 1932. Letras, (89), 39–64. https://doi.org/10.46553/LET.89.2024.p39-64