Cómo hacer conjuros con palabras: lineamientos para un análi-sis performativo del discurso mágico-ritual en Séneca, Medea, 1-55

Authors

  • Lara Seijas Universidad de Buenos Aires - Secretaría de Ciencia y Técnica

Keywords:

Medea, Spell, Performative utterances, Intratextuality

Abstract

In the present work we will consider the initial spell of Medea in the eponymous tragedy by Seneca in the light of the first theoretical development of Austin, summarized together with the subsequent in the conferences published under the title How to do things with words. The philosopher of common sense, addressing situations highly ritualized, supports the division between performative utterances and constatives sentences. On the basis of analysis of the conditions that Austin presents for the performative utterances we shall attempt to demonstrate that Medea, in
its initial sorcery, dothings with words. The effectiveness of the sorcery allows an intratextual analysis of this work in which the first parliament of the sorceress can be understood as the motor of the coming and going of the characters in the work as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

References

EDICIONES LATINAS CON APARATO CRÍTICO Y TRADUCCIONES AL ESPAÑOL

CHAUMARTIN F.R.; Sénèque, Tragedies, Tome I. Paris, Les Belles Lettres, 2000; t.II.

ELLIOTT, A.; Euripides Medea, edited by Elliot, Great Britain, Oxford University Press, 1979.

HERRMANN, L.; Séneque Tragédies, Paris, Les Belles Lettres, 1924, t. I.

LEO, F.; Senecae Tragoediae, Berolini, Apud Weidmannos MCMLXIII.

ZWIERLEIN, O.; Kritischer Kommentar zu den Tragödien Senecas, Stuttgart, 1986.

BIBLIOGRAFIA CONSULTADA

ARCELLASCHI, A.; Médée dans le Théâtre latin d’Ennius à Sénèque, Rome, Ecole Française de Rome, 1990.

AUDRAIN, C.;“La Médée de Sénèque: de la virgo nefas à Medea” en SATTI, N. (ed.) Réécritures de Médée, Centre de Recherches en études Féminines et études de genre , Université Paris 8, Université Paris 8, Vincennes-Saint-Denis, 2007.

CABALLERO DEL SASTRE E.; “El furor de Medea en Ovidio (Met. 7.1-42) y en la tragedia de Séneca”, en STEINBERG, M.E. y CABALLERO, P. (eds), Philologiae Flores, Buenos Aires, UBA, 2010.

DANGEL, J.; Monodie et choeurs dans la Médée de Sénèque. In: Vita Latina, N°162, 2001, pp. 11-21.

GARELLI, F.M.H.; Sénèque et le temps dramatique. In: Vita Latina, N°147, 1997, pp. 20-29.

GRAF, F.; “Medea, the enchantress from afar. Remakes on a well-known myth”. In: CLAUSS, J. J. JOHNSTON, S. I. (edd.); Essays on Medea in myth, literature, philosophy and art, Princeton University Press, pp. 22-42.

HERRMAN, J. G.; “Les tragédies de Sénèque étaient-elles destinées au théâtre?” .Dans: Revue belge de Philologie et d´histoire, 1924, vol. 3, pp. 841-846.

HIDALGO DE LA V., M.J., ET CHAULET, R.; “Voix soumises, practiques transgressives. Les magiciennes dans le roman gréco-romain”. In: Dialogues d'histoire ancienne , vol. 34 N°1, 2008. pp. 27-43.

TUPET, A.M.; La magie dans la poésie latine, Paris, Les Belles Lettres, 1976.

PICONE, G.; “La Medea de Seneca come fabula dell’ inversione”, en LÓPEZ, A. – POCIÑA, A. (eds.); Medeas. Versiones de un mito desde Grecia hasta hoy, Universidad de Granada, 2002, vol. I, pp. 487-533.

NUSSBAUM, M.; “Serpents in the soul. A Reading of Seneca’s Medea”, in CLAUSS, J. J, 1997.

VERNANT, El universo, los dioses, los hombres, Barcelona, Ed. Anagrama, 1999.

VIZZOTI, M.M; “Séneca, didascalias y voluntad de representación”. En Auster, n°12, 2007, UNLP.

Published

08/10/2017

How to Cite

Seijas, L. (2017). Cómo hacer conjuros con palabras: lineamientos para un análi-sis performativo del discurso mágico-ritual en Séneca, Medea, 1-55. Stylos, 25(25), 225–236. Retrieved from http://200.16.86.39/index.php/STY/article/view/449

Issue

Section

Artículos