Argentine literature and foreigners: Piglia variations on Hudson

Authors

  • Jorge Bracamonte Universidad Nacional de Córdoba, Instituto de Humanidades - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

DOI:

https://doi.org/10.46553/LET.87.2023.p156-170

Keywords:

Piglia, Hudson, Martínez Estrada, Reader, Writer, Foreign, Series

Abstract

The links built by Ricardo Piglia´s poetics with the figure, career and work of William Hudson go through different stages, different variations. Regarding Hudson, the assessment that Ezequiel Martínez Estrada makes of Hudson´s work and career is decisive for Piglia. This has been detected since the formative years of the young writer Piglia, during the 1950s. Later, during the 1960s and 1970s, Piglia´s gradual and radical theoretical and political-literary position let him consider, at some point, Hudson´s figure as that of a foreigner of remarkable work, but definitely exotic and that remains in a colonized look with respect to Argentine culture. Finally, Piglia revalues the reader and writer Hudson, key to Argentine and Anglo-Saxon literatures and cultures, who is also a radical critic of capitalism. This essay interrogates the nuances of those different moments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Conrad, Joseph, 1998, El agente secreto, Santiago de Chile: Ediciones B.S.A.

Hudson, William Henry, 1928, La tierra purpúrea: un idilio uruguayo, Madrid: Sociedad General Española de Librería.

Hudson, William Henry, 1933, El ombú y otros cuentos rioplatenses, Buenos Aires: Librería Anaconda.

Hudson, William Henry, 1944, Una cierva en el Parque Richmond, Buenos Aires: Claridad.

Hudson, William Henry, 1946, El vendedor de bagatelas, Buenos Aires: Sudamericana.

Hudson, William Henry, 1956, Días de ocio en la Patagonia, Buenos Aires: AGEPE.

Hudson, William Henry, 1958, Allá lejos y hace tiempo, Buenos Aires: Peuser.

Hudson, William Henry, 1991, Mansiones verdes, Barcelona: Destino.

Martínez Estrada, Ezequiel, 1951, El mundo maravilloso de Guillermo Enrique Hudson, México: Fondo de Cultura Económica.

Martínez Estrada, Ezequiel, 1956, Marta Riquelme. Examen sin conciencia, Buenos Aires: Nova.

Martínez Estrada, Ezequiel, 1968, “Carta personal”, en Yo (selección y prólogo de Ricardo Piglia), Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

Martínez Estrada, Ezequiel, 2015, Cuentos completos, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, Serie del Recienvenido. Prólogo de Ricardo Piglia.

Piglia, Ricardo, 1978, “Hudson ¿Un Guiraldes inglés?”, Punto de vista, 1. Firmado como Renzi, Emilio.

Piglia, Ricardo, 1988 a, Respiración artificial, Buenos Aires: Sudamericana. Piglia, Ricardo, 1988 b, Prisión perpetua, Buenos Aires: Sudamericana.

Piglia, Ricardo, 1992, La ciudad ausente, Buenos Aires: Sudamericana.

Piglia, Ricardo, 1995, Cuentos morales, Buenos Aires: Espasa Calpe. Introducción de Adriana Rodríguez Pérsico.

Piglia, Ricardo, 2000, Crítica y ficción, Buenos Aires: Seix Barral.

Piglia, Ricardo, 2005, El último lector, Barcelona: Anagrama.

Piglia, Ricardo, 2013, El camino de Ida, Barcelona: Anagrama.

Piglia, Ricardo, 2015, Los diarios de Emilio Renzi. Los años de formación, Buenos Aires: Anagrama.

Piglia, Ricardo, 2017, Los diarios de Emilio Renzi. Un día en la vida, Barcelona: Anagrama. Rancière, Jacques, 2015, El hilo perdido: Ensayos sobre la ficción moderna, Buenos Aires: Manantial.

Published

2023-09-27

How to Cite

Bracamonte, J. (2023). Argentine literature and foreigners: Piglia variations on Hudson. Letras, (87), 156–170. https://doi.org/10.46553/LET.87.2023.p156-170